Menu

Sofie Lindahl-Jessen er stoppet – og 2 nye direktører udnævnt

27. februar 2020

Sofie Lindahl-Jessen har trukket sig fra stillingen som adm. direktør for Sportmaster efter mindre end et år i stolen. Ny adm. direktør er udnævnt i januar – Andreas Holm – som tidligere har været indkøbs direktør gennem flere år hos Sportmaster. I samme moment har Sportmaster også sat Jack Friis til at være ny driftsdirektør for kæden med 89 butikker i Danmark.

Sofie blev ansat som adm. direktør i Sportmaster i april, solgte virksomheden i december og nu giver Sofie Lindahl-Jessen altså direktørstafetten videre efter mindre end ét år i stolen til Andreas Holm. Sofie Lindahl-Jessen bekræfter sin afgang på LinkedIn.

“Med salget af danske Sportmaster til Sportmaster Group er min opgave afsluttet. Jeg ønsker Sportmaster alt det bedste og vil følge med i udviklingen på sidelinjen. Selv skal jeg i gang med nye udfordringer,” skriver hun i et opslag.

Sofie Lindahl-Jessen blev ansat som adm. direktør i Sportmaster i april 2019 efter halvandet år som adm. direktør for Saint Tropez, som i januar sidste år blev solgt til DK Company.

Længe inden Sofie Lindahl-Jessens ansættelse, kæmpede Sportmaster med utilfredsstillende resultater. Den daværende adm. direktør, Jens Høgsted, blev fyret, fordi der, ifølge bestyrelsen, var behov for en anden profil, der kunne videreudvikle kæden og skabe vækst.

Dengang var kæden ejet af kapitalfonden Nordic Capital og havde i mange år haft millionunderskud. Derfor indgik kapitalfonden dengang en aftale med Nordea om eftergivelsen af en gæld på 125 mio. kr. samtidig med, at Nordic Capital selv skød 35 mio. kr. ind i egenkapitalen.

I seneste årsregnskab havde Sport Nordic Holding, der omfatter både Sportmaster og Rezet Sneaker Store, en omsætning på lidt over 1 mia. kr., men gik alligevel ud af året med et underskud på 146 mio. kr.

De røde tal ventes imidlertid at blive vekslet til sorte allerede i 2020

Sammen bliver Andreas og Jack ansvarlige for at vende flere års udfordringer med røde tal på bundlinjen. Alene i 2018 tabte kæden over 100 millioner kroner.

“Det er klart, at der er en masse strategiske tiltag, vi skal have sat i værk. Vi skal have fokus tilbage på drift og salg, og det glæder vi os til at komme i gang med,” fortæller Andreas Holm.

“Vi synes, at vi står stærkere nu, fordi vi har en stor spiller i ryggen, der kan hjælpe os med at investere i nogle af de processer og tiltag, der skal til, for at kunderne får de varer, de skal bruge, når de skal bruge dem.

Han lægger blandt andet vægt på, at kæden og dens medarbejdere kommer til at skulle arbejde særligt med det, man i fagsprog kalder omnichannel.

“Det drejer sig for Sportmasters vedkommende om at få de fysiske butikker til at spille bedst muligt sammen med onlineforretningen. Vi skal være begge steder og være fuldt tilgængelig for kunderne, når de har behov for det,” siger Andreas.

Kilde: Retailnews.dk