Menu
Nyhedsanalyse:

JD.com kan overhale Amazon i europæisk kapløb

Kinas største retailer JD.com, som taler på TOPMØDE 2018, har rettet sigtet mod Europa, hvor de vil bruge deres erfaringer fra Kina til at gøre sig gældende som en vigtig e-commerce-aktør. Ligeledes storsatsende Amazon er derfor ikke den eneste online-gigant, du skal være opmærksom på disse år.

Foto: JD.com
Foto: JD.com

17. august 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I løbet af de forgangne måneder er der blevet snakket rigtig meget om Amazon i de danske medier og i detailhandlen generelt. Den amerikanske e-commerce-gigant er en faktor, der er svær at komme udenom, og den kræver strategisk fokus fra virksomhedernes side. Det gælder også for livsstilsbranchen, som får store muligheder men også en del overvejelser med Amazons hastige fremmarch.

Faktisk taler medierne det af og til op til, at det udelukkende er et spørgsmål om Amazon eller de etablerede regionale platforme. Men Amazon er langt fra den eneste gigant, der banker på døren til Europa. Kampen om nettets forbrugere er nemlig ikke afgrænset til velkendte, vestlige portaler. Snarere tværtimod. Især i Kina foregår udviklingen inden for e-commerce med syvmileskridt. På Dansk Mode & Textil TOPMØDE sidste år gav Alibaba eksempelvis indblik i, hvordan de intensiverer deres fokus på livsstilsbranchen, og hvordan de ser samspillet mellem Europa og Kina. Og hvordan shopping i Kina er en totaloplevelse, der vil få flere europæiske forlystelsesparker til at blegne.

JD.com satser benhårdt på Europa

Men også en anden kinesisk gigant har rettet fokus mod Europa. JD.com satser nemlig kraftigt på at ekspandere i Europa, og her spiller livsstilsprodukter en væsentlig rolle i ekspansionsplanerne. Hen over sommeren besøgte grundlæggeren af JD.com Richard Liu Berlin, og i et interview med tyske Handelsblatt gjorde han sit formål med besøget helt klart:

”Jeg vil udvide forretningen. Jeg er ikke længere interesseret i kun at sælge tyske produkter til Kina, jeg vil også sælge produkter i Europa.”

JD.com har for nyligt åbnet europæiske kontorer i både Paris og Milano, og dette skal ubetinget ses som et led i en styrket europæisk tilstedeværelse for JD.com, som i det forgangne år har intensiveret sit fokus på livsstilsprodukter, herunder mode, og indgået en række samarbejde med europæiske luksusbrands, senest er brands som Salvatore Ferragamo, Christian Louboutin og Balenciaga. Denne type virksomheder har en naturlig interesse i at ramme det købestærke kinesiske publikum, men for JD.com giver det også anledning til at styrke positioneringen i Europa. Ekspansionen er i gang, og i de kommende måneder vil vi efter alt at dømme se, hvordan JD.com øger deres europæiske tilstedeværelse.

Fra 0 til 56 mia. dollars på 20 år

Som dansk livsstilsvirksomhed med internationale ambitioner bør man følge den udvikling nøje. Både Alibaba og JD.com kan nemlig være en mulig vej ind på det kinesiske marked, men man skal heller ikke negligere portalernes europæiske potentiale, simpelthen fordi JD.com og Alibaba er villige til at investere massive ressourcer for at lykkes med deres forehavende. JD.com investerer for eksempel i første ombæring 1 mia. euro i deres franske setup ifølge ecommercenews.eu. Og det er blot første fase i deres europæiske optrapning.

I øjeblikket sker de banebrydende teknologiske landvindinger i Kina. Det gælder også på e-commerce-området, hvor Alibaba længe har været den aktør, vi har bemærket hyppigst i vesten. Men fokus er ikke længere så entydigt. JD.com er nemlig i hastig fremmarch. For 20 år siden startede JD.com som en lille fysisk butik i Beijing, men siden er det gået stærkt. Sådan for alvor. I dag er JD.com nemlig Kinas største retailer med en omsætning på USD 55,7 mia., og virksomheden er påbegyndt en hastig ekspansion, som blandt andet har trukket dem til Europa. På globalt har JD.com svimlende 302 mio. aktive kunder, og selskabet har tiltrukket investorer som Tencent (Kinas største internetselskab), Google og Walmart.

Logistik i højsædet

Men det er langtfra kun JD.coms vilje til at investere og økonomiske slagkraft, der gør dem interessante. JD.coms innovationslyst og deres logistiske setup er nemlig i særklasse og har givet dem en markant position på markedet. I dag er JD.com så stor en aktør, at det kun er Amazon og Googles moderselskab Alphabet, der overgår JD.com i størrelse, hvad angår tech-virksomheder.

Ofte betegnes JD.com som Kinas svar på Amazon, men JD.com accepterer ikke at være en kopi. De vil ganske enkelt overgå Amazon, og på mange måder adskiller JD.com sig da også markant fra konkurrenten i vest. Amazon-grundlægger Jeff Bezos lancerede i 2013 idéen om, at droner kunne levere pakker direkte til din hoveddør. Indtil videre er Amazon ikke rigtig kommet videre med projektet i større skala, men det er til gengæld JD.com. En stadigt voksende flåde af droner, sikrer nemlig, at JD.com kan levere pakker i stort set alle afkroge af det enorme kinesiske rige, og ifølge Wired har dronerne siden marts 2016 været i luften mere end 300.000 minutter. Er det ikke de flyvende droner, er det selvkørende biler, der supplerer den mere traditionelle pakkelevering, hvor JD.com i øvrigt 65.000 chauffører og kurerer. Læg dertil fuldautomatiske lagre, hvor robotter håndterer stort set alle opgaver, og du begynder måske at få et billede af, hvor omfattende JD.coms fokus på logistik er. Takket være udviklingslaboratoriet JD-X er selskabet sikre på, at de ikke behøver at lægge de teknologiske landvindinger i hænderne på andre.  

Intensiveret fokus på luksus og livsstil

Grundlægger Richard Liu har bygget sin forretning på at skabe tillid, hvilket blandt andet betyder en nultolerancepolitik over for kopier og altså et pålideligt, egenkontrolleret logistik-setup. Det kan kun lade sig gøre, fordi JD.com – ulig Alibaba der primært har fokuseret på tredjepartssælgere – håndterer hele supply chain-delen, hvorfor de også har deres eget in-house-logistikfirma, JD Logistics. JD Logistics er efterhånden blevet et brand i sig selv, og andre e-commerce-aktører benytter også deres services. I forbindelse med JD.coms intensiverede fokus på luksus- og livsstilsvarer, spiller logistik og tillid også en nøglerolle.

”Når du sælger produkter for tusindvis af dollars, så sælger du ikke kun produktet, du sælger en oplevelse. Vi er nødt til at sikre os, at forbrugerne får en premium oplevelse – hvad er eller formålet med at bringe lukssusegmentet online?” har Richard Liu sagt til magasinet the New Yorker.

JD.coms indtræden i luksussegmentet skete med lanceringen af platformen Toplife, hvor forbrugerne garanteres levering samme dag og hyper-rene lagerbygninger med særlige luftfiltre. Mere end 20 luksusbrands blev en del af Toplife i løbet af blot et par måneder, herunder Saint Laurent og Alexander McQueen.

Med dette massive fokus på logistik og innovation, har JD.com – med The New Yorkers ord - forandret det landlige Kina, som nu har adgang til en helt ny verden af produkter. Gradvist æder JD.com sig også ind på luksusmarkedet, og med den erfaring i bagagen kan JD.com påbegynde den næste opgave; at transformere retail i Vesten. Indtil videre kan vi kun set de indledende øvelser, og de kommende måneder vil vise, hvor hårdt JD.com trykker på speederen. Men med de motorkræfter, der ligger bag, skal Amazon holde gevaldigt øje med bakspejlet. Ellers risikerer de at blive overhalet indenom.

 

Du kan høre mere om JD.com og deres satsning på livsstilssegmentet og Europa, når Alice McInerney fra JD.com taler til Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018 den 10. otkober.

Se alle talere og køb billet her.